VENNI VAGY NEM VENNI – AVAGY BLACK FRIDAY VS. NE VÁSÁROLJ SEMMIT NAP

Venni vagy nem venni – avagy Black Friday vs. Ne Vásárolj Semmit Nap

Bár a Black Fridayról sokan úgy vélekednek, hogy ez a kereskedők legnyereségesebb napja, valójában nem így van: általában a Karácsony előtti utolsó szombaton döntöget csúcsokat az éves forgalom, de azért a Black Friday is benne van a top 10-ben.

Ennek ellenére éppen a mindenkori Black Friday napján, vagyis november utolsó péntekjén tartják a világ több mint 65 országában – köztük Magyarországon is – a  Ne Vásárolj Semmit Napot (Buy Nothing Day).
A nevéből kiderül, hogy a Ne Vásárolj Semmit Nap éppen a túlzásba vitt vásárlás, valamint az ezzel járó túlfogyasztás, a túlköltekezés ellen próbál fellépni. Először 1992-ben tartották meg Kanadában, amit később az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Finnországban és Svédországban is átvettek. 1997-ben először történt meg, hogy a Black Friday-jel egy napon tartották a Buy Nothing Day-t, 2004 óta pedig már Magyarország is csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez.

S amíg Black Friday ajánlatokkal és hirdetésekkel novemberben, főleg annak második felében lépten-nyomon találkozunk, addig a Ne Vásárolj Semmit Nappal szinte csak alig vagy semennyire. Így volt ez 2000-ben is az USÁ-ban, amikor is az Adbusters nevű kanadai szervezet (a Buy Nothing Day elindítója) szeretett volna tévéreklámokat megjeleníteni a Ne Vásárolj Semmit Naphoz kapcsolódóan, ám ezt minden televíziós társaság megtagadta - a CNN kivételével.

A Ne Vásárolj Semmit Napnak elsősorban az az üzenete, hogy hagyjunk fel az eltúlzott és mohó vásárolgatással. Másrészt hogy az emberek ne töltsenek olyan rengeteg időt a vásárlással, hanem fordítsák azt inkább önmagukra, a családjukra vagy a barátaikra. Mindezeken túl arra is próbálja felhívni a figyelmet, hogy a sokszor fölöslegesen megvásártolt dolgok miatt mennyi hulladék keletkezik, az igényt kielégíteni próbáló kereskedők az áruk szállítás során mennyire szennyezik a környezetet, és így tovább.

Nem utolsó sorban arra is rávilágít, hogy egyes emberek mennyire ki tudnak kelni önmagukból, ha egy jó(nak tűnő) akcióval találják szembe magukat. Minden évben hallani híreket egymást eltaposó vásárlókról, vagy akár fizikai erőszakba torkolló harcokról egy-egy kiszemelt tárgy iránt.

A Buy Nothing Day filozófiája nem is merül ki annyiban, hogy egy napra igyekezzünk uralkodni magunkon és a vásárlási lázon. Ennél sokkal jelentősebb küldetése van: arra próbálja sarkallni az embereket, hogy változtassanak az életmódjukon, és vállaljanak elkötelezettséget a mérsékeltebb fogyasztás és ezáltal a kevesebb hulladéktermelés érdekében.

Annál is inkább érdemes változtatni, mivel ez a fajta vásárlási kényszer már-már szenvedélybetegségnek tekinthető. A folyamatos akciók mindig újabb vásárlási vágyat gerjesztenek, ami egyrészt mentálhigiénés, másrészt komoly anyagi problémákhoz is vezethet. Egy tárgy megszerzése már nem lesz elég, mindig kell az új, a jobb, a gyorsabb, a szebb, az erősebb… sőt, igazából mindegy, hogy milyen, a lényeg, hogy olyan kell, amilyen még nincs.

Egyébként a világon a lehető legkülönfélébb módokon “ünneplik” a Ne Vásárolj Semmit Napot. Az alap hozzáállás szerint szimplán el kell kerülni a boltokat, és az így nyert időt a családdal vagy ismerősökkel kell tölteni inkább. Ennél kissé extrémebb módszer az úgynevezett “zombi séta”, amikor a résztvevők üres tekintetű zombiként járják a bevásárlóközpontokat, természetesen anélkül, hogy bármit vásárolnának. Ha esetleg valaki megállítja őket, és megkérdezi, hogy mit csinálnak, akkor elmondják a Ne Vásárolj Semmit Nap lényegét.

Vannak olyanok, akik olyan messze próbálnak kerülni egy bolttól, amennyire lehet, és ehhez a természetet választják. Ők azok, akik szerint a természetben lévő milliónyi szépség sokkal boldogabbá teszi az embert, mint a pénzköltés egy zsúfolt üzletben. S aztán vannak, akik egy Buy Nothing Day molinó mellett állnak egy ollóval a kezükben, ezzel adva meg a lehetőséget az embereknek, hogy a hitelkártyájuk kettévágásával véget vessenek a növekvő adósságaiknak.

Mint ahogy minden szenvedélybetegségnél, úgy a vásárlási mániásoknál is igaz, hogy minden elsősorban fejben dől el, tehát akaraterőre óriási szükség van a változáshoz. A Ne Vásárolj Semmit Nap pedig egy remek alkalom lehet az első lépés megtételére.

A mértéktelen, indokolatlan és fölösleges vásárolgatás természetesen szerintünk sincs rendben, valódi igények kielégítésére viszont a Marseus Computernél nagyon is partnerek tudunk lenni. :) A holnapi Black Friday-re ugyanis a legnagyobb PC- és notebookgyártók népszerű és megbízható termékeit válogatjuk össze – olyanokat, amelyekre a mai napig igény van, és hatékonyabbá teszik az otthoni vagy éppen irodai munkát. Ráadásul ezekre igen komoly kedvezményeket is biztosítunk.

Figyeljetek, mert holnap érkeznek az akciós termékek!

A weboldal a felhasználói élmény fokozása érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Az oldal használatával Ön beleegyezik ezek használatába. Az adatkezelési tájékoztatónkat ide kattintva tekintheti meg.